Mumia Yuya adalah Nabi Yusuf as?
   
   
Mukadimah
Penulis sentiasa berpegang kepada prinsip bahawa tidak salah untuk 
mencari sesuatu kebenaran asalkan tidak menjejaskan akidah sebagai 
seorang muslim. Sebenarnya penulis benar-benar tertarik dengan satu 
cabang kajian yang sering dipandang sepi oleh umat Islam iaitu 
Egyptologi.
Egyptologi adalah kajian yang terperinci merangkumi sejarah, adat, 
agama, bahasa dan tatacara hidup masyarakat Mesir yang dipercayai telah 
mendiami lembah sungai Nil sejak 3000 sebelum masihi sehingga abad ke-4 
selepas masihi. Di Amerika Syarikat, Egyptologi diklasifikasikan sebagai
 salah satu cabang kepada bidang Arkeologi.
Ahli-ahli Egytologi yang pertama
Ahli ‘Egyptologi’ yang pertama dipercayai adalah Firaun Mesir itu 
sendiri iaitu Tutmoses IV. Tutmoses IV dikatakan telah memulihkan patung
 Sphinx yang tersergam di hadapan Sungai Nil.
Manakala ahli Egyptologi Islam yang pertama adalah ahli sufi terkenal, 
Zun Nun al-Misri. Zun Nun al-Misri diriwayatkan sangat meminati tulisan 
Hiroglif Mesir dan dikatakan telah memahami sebahagian besar tulisan 
berkenaan.
Seorang lagi ilmuwan Islam yang pertama digelar ahli Egyptologi adalah 
Ibnu Washiyya. Ibnu Washiyya dikatakan telah mendahului Jean-François 
Champollion dalam menafsir tulisan Higrolif sebanyak empat abad. 
Champollion dikenali pada hari ini sebagai individu pertama yang 
menafsir tulisan Higrolif susulan terjumpanya batu Rosetta.
Bergitulah besarnya cabang bidang Egytologi ini. Miskipun banyak sudah 
dibongkar dan dibuat kajian. Namun, masih banyak lagi yang belum 
terbongkar sepenuh. Antaranya adalah berkenaan persoalan siapakah Firaun
 yang memusuhi Nabi Musa as. Al-Quran tidak mencatatkan siapakah Firaun 
tersebut. Bergitu juga dengan Injil dan Taurat.
Walaubagaimanapun, penulis telah tertarik dengan kajian yang dilakukan 
oleh seorang ahli Egyptologi warga British berkelahiran Mesir, Ahmed 
Osman. Ahmed Osman secara terperinci telah mendakwa bahawa seorang 
figura Mesir Purba bernama Yuya adalah Nabi Yusuf yang diceritakan Allah
 swt dalam al-Quran sebagai seorang menteri kerajaan Mesir Purba.
Nabi Yusuf as seperti yang diceritakan dalam al-Quran, Taurat dan Injil
Sejak satu abad yang lalu, pencarian tentang siapakah Nabi Yusuf as 
dalam peradaban Mesir Purba giat dilakukan. Kebanyakkan dilakukan oleh 
ahli arkeologi daripada Eropah dengan bersandarkan kepada Kitab New 
Tastement(Injil) dan Old Tastement(Taurat). Namun, kajian tersebut 
menemui jalan buntu dek kerana hasil penemuan yang tidak menepati dengan
 apa yang disifatkan dalam kedua-dua kitab suci agama Kristian dan 
Yahudi.
Dalam kitab tersebut ada menceritakan bagaimana Nabi Yusuf as telah 
dikhianati oleh adik-beradiknya dengan meletakkan baginda di dalam 
perigi tua. Adik-beradik baginda juga telah menipu bapanya iaitu Nabi 
Ya’kub as dengan mendakwa Nabi Yusuf as telah dibaham serigala dengan 
menunjukkan baju yang dilumur darah haiwan sebagai barang bukti. Nabi 
Ya’kub as yang mengetahui anak-anaknya telah membohongi bagaimanapun 
terpaksa redha dan meratapi nasib dirinya. Akibatnya, mata nabi Ya’kub 
menjadi buta kerana kerap menangisi kehilangan anak kesayanganya itu.
Dalam ketiga-tiga kitab tidak menyalahi fakta asal antara satu sama 
lain. Ketiga-tiga kitab suci tersebut ada menyatakan bagaimana Nabi 
Yusuf as akhirnya diselamatkan daripada perigi buta tersebut dan dibawa 
ke Mesir untuk dijadikan hamba abdi. Nabi Yusuf as kemudian dibeli oleh 
seorang menteri dan dijagakan bagaikan anak mereka sendiri. Menteri 
tersebut hanya digelar al-Aziz. Al-Aziz hanyalah panggilan bagi seorang 
menteri dan bukanlah nama sebenar menteri yang menjaga Nabi Yusuf as. 
Dalam Injil dan Taurat, nama menteri tersebut telah disebut sebagai 
Potiphar.
Apabila meningkat dewasa, Nabi Yusuf as telah melalui sebuah dugaan yang
 maha hebat apabila digoda oleh ibu angkatnya sendiri, Zulaikha. Di 
dalam Injil mahupun Taurat, nama Zulaikha langsung tidak dinyatakan.
Akibat fitnah daripada Zulaikha, Nabi Yusuf as kemudiannya dihumban 
dalam penjara. Di dalam penjara, Nabi Yusuf as telah menunjukkan 
mukjizatnya dengan menafsir mimpi seorang banduan. Kebolehan Nabi Yusuf 
as telah sampai kepada Firaun yang memerintah Mesir pada waktu itu. Nabi
 Yusuf as telah dipanggil untuk menafsir mimpi Firaun. Kejayaan menafsir
 mimpi Firaun dengan tepat akhirnya telah membuatkan baginda diangkat 
menjadi wazir negara Mesir Purba.
Dakwaan Ahmed Osman
Ahmed Osman telah mendakwa Yuya adalah Nabi Yusuf as dengan beberapa 
bukti yang boleh dikatakan kukuh. Ahmed Osman yang menggunakan 
tiga sumber rujukan iaitu al-Quran, Injil dan Taurat sebagai dokongan dalam kajian beliau berkenaan dengan Yuya.
Antara dakwaan Ahmed Osman berkenaan Yuya adalah:
1.         Tangan Yuyu
Mumia Yuya menurut Osman tidak seperti mumia-mumia yang lain. Tangan 
mumia Yuya tidak menyilangkan tangan seperti mumia Firaun dan mumia 
pembesar-pembesar Firaun. Adat menyilang tangan di dada sebenarnya 
adalah mengikut tatacara Osiris iaitu salah satu dewa besar Mesir Purba.
 Tangan Mumia Yuya bagaimanapun diletakkan pada bawah dagunya. Adat 
letak tangan di bawah dagu seperti menyerupai adat resam bangsa Semitik 
atau bani Israil. Ia memungkinkan bahawa Yuya adalah individu yang bukan
 berasal daripada Mesir.
 
 
Bandingkan mumia Yuya(atas) dan mumia Firaun Maneptah. Lihat kedudukan tangan mereka.
 
2.         Yuyu dan janggut
Wajah Yuya menyerupai wajah bangsa Semitik. Ia bersandarkan kepada 
janggut, dagu dan wajah mumia Yuya yang bujur seperti wajah tipikal 
bangsa Semitik. Ia ditambah dengan fakta bahawa tiada Firaun dan 
pembesar Firaun yang menyimpan janggut kecuali Yuya sahaja. Adat 
menyimpan janggut biasa dilakukan oleh bani Israil pada dahulukala.
Ia bersandarkan kepada tafsir al-Qummi melalui Jaafar al-Sadiq yang 
berkata bahawa Allah swt telah menganugerahkan kepada moyang kepada 
bangsa Israil dan Arab(Bangsa Semitik), Nabi Ibrahim as sebanyak sepuluh
 kebaikan. Lima di kepala dan lima lagi di badannya.
Di kepala:
1. Bercukur misai.
2. Menyimpan janggut
3. Bercukur rambut di kepala
4. Memberus gigi
5. Memutihkan gigi
Di badan:
1. Berkhatan
2. Memotong kuku
3. Membersih badan dengan air bersih
4. Mencukur bulu ari-ari
5. Membersih diri selepas berjimak(mandi hadas besar)
Maka ia jelas sekali menunjukkan anak cucu Nabi Ibrahim perlu mengikut 
syariat yang diturunkan daripada baginda termasuklah nabi Yusuf as yang 
merupakan cicit baginda sendiri melalui datuknya, Nabi Ishak as. Melalui
 penemuan mumia Yuya yang tidak bercukur janggut jelas membukti ia 
adalah berasal daripada bangsa Semitik dan bukannya seseorang berbangsa 
Mesir.
 
Lihat janggut mumia Yuya
 
3.         Bapa kepada Firaun
Yuya adalah satu-satunya individu yang digelar ‘Bapa kepada Firaun’. Ia 
selari dengan apa yang tercatat dalam Injil melalui Genesis 45:8.
“So then, it was not you who sent me here, but God. 
He made me father to Pharaoh, lord of his entire household and ruler of 
all Egypt."
Mana-mana individu tidak pernah digelar bapa kepada Firaun. Dan gelaran 
seperti ini adalah kebesaran yang dianugerahkan kepada Yuya sebagai 
orang kepercayaan Firaun. Ia jelas dinyatakan dalam al-Quran dalam surah
 Yusuf ayat 54.
Dan raja(Firaun) berkata: “Bawalah Yusuf kepadaku, agar aku memilih dia 
sebagai orang yang rapat kepadaku.” Maka tatkala raja(Firaun) telah 
bercakap-cakap dengan dia, dia berkata: “Sesungguhnya kamu (mulai) hari 
ini menjadi seorang yang berkedudukan tinggi lagi dipercayai pada sisi 
kami(Firaun dan pembesar-pembesar lain).”
Menurut ahli Egyptologi, Yuya digelar Father of Pharoah adalah kerana 
Yuya merupakan bapa mertua kepada Firaun Amenhotep III melalui 
perkahwinannya dengan anak perempuan Yuya, Tiye. Tiye adalah salah 
seorang Isteri Diraja Terhebat(Great Royal Wife) dan dianggap nenek 
moyang kepada fahaman Monoteisme.
Tiye digelar nenek-moyang kepada fahaman Monoteisme adalah kerana 
anaknya, Firaun Akhanaten telah melakukan revolusi agama dengan 
menghapuskan fahaman menyembah banyak tuhan kepada satu tuhan sahaja. 
(InsyaAllah jika berkesempatan penulis akan menulis berkenaan Firaun 
Akhanaten pula)
Persoalannya, bagaimana Tiye boleh digelar sedemikian rupa? Amat 
mustahil Tiye mendapat visi daripada Tuhan kerana tiada nabi daripada 
gologan wanita melainkan terpengaruh dengan seseorang yang paling rapat 
dengannya. Dan orang paling rapat dengan Tiye semestinya bapanya sendiri
 iaitu Yuya.
Kaitan Yuya dengan Tiye dan gelaran “bapa kepada Firaun” amat 
menyakinkan bahawa Yuya sebenarnya adalah Nabi Yusuf as yang diceritakan
 dalam tiga kitab suci agama Samawi(agama langit).
 
Tiye
 
4.        Isteri dan gelaran Nabi Yusuf as
Firaun juga telah menganugerahkan Nabi Yusuf as dengan isteri daripada 
bangsa Egypt dan nama dalam bahasa Mesir purba. Isteri Nabi Yusuf as 
telah dinyatakan dalam Taurat melalui Book of Genesis sebagai Asenath. 
Asenath adalah anak kepada seorang paderi Firaun yang bernama 
Potipherah.
Sejarahwan Mesir, Manetho telah menulis sejarah negaranya pada abada 
ketiga sebelum Masihi. Beliau telah menyebut berkenaan Firaun Amenhotep 
III mempunyai seorang menteri yang digelar Sef. Ia kelihatan seperti 
nama Josef dalam bahasa Ibrani dan Yusof dalam bahasa Arab. Jika 
digabungkan dengan Yu(merujuk kepada tuhan bani Israil, Yahweh) dan 
gelaran Mesir purba kepada Nabi Yusuf as iaitu Sef, ia jelas boleh 
mengabungkan perkataan:
Y.U.S.E.F.
Telah menjadi kebiasaan kepada adat orang dahulu kala mengabungkan nama 
sepertimana yang biasa kita dengar iaitu Tutankhamun(hasil gabungan nama
 gelarannya, Tutan dan nama tuhan sembahannya, Amon), Amenhotep(gabungan
 tuhan Amen dan nama gelarannya Hotep) dan banyak lagi. Maka, tidak 
mustahil nama Nabi Yusuf as adalah hasil gabungan tersebut. 
Waallahualam.
5.         Bandar seratus pintu gerbang
Melalui perbandingan antara ketiga-tiga kitab suci dan rekod sejarah 
Mesir purba, terdapat satu fakta yang boleh menguatkan lagi dakwaan 
bahawa Yuya adalah Nabi Yusuf as. Dalam al-Quran, nabi Ya’kub as telah 
berpesan kepada anak-anaknya supaya memasuki pintu gerbang yang 
berlainan atas sebab-sebab tertentu. Ia termaktub dalam surah Yusuf ayat
 67,
Dan Ya’qub berkata: “Hai anak-anakku janganlah kamu (bersama-sama) masuk
 dari satu pintu gerbang, dan masuklah dari pintu-pintu gerbang yang 
berlain-lain; namun demikian aku tiada dapat melepaskan kamu barang 
sedikitpun dari pada (takdir) Allah. Keputusan menetapkan (sesuatu) 
hanyalah hak Allah; kepada-Nya-lah aku bertawakkal dan hendaklah 
kepada-Nya saja orang-orang yang bertawakkal berserah diri.”
Dalam tradisi masyarakat Yahudi ada memperkatakan perihal kebimbangan 
adik-beradik Yusuf as berkenaan niat jahat bangsa Mesir sehingga mereka 
telah melalui sepuluh pintu gerbang yang berlainan.
“His brothers, fearing the evil eye, entered the city at ten different gates” (Midrash Bereshith Rabbah 89)
Mengikut penyajak terkenal berbangsa Yunani, Homer dalam sajaknya yang 
ditulis pada abad ke-8 sebelum Masihi, Bandar Thebes mempunyai lebih 
seratus pintu gerbang yang berlainan. Bandar Thebes yang terletak di 
timur tebing sungai Nil adalah pusat pemerintahan kerajaan Mesir Purba. 
Homer menggelarnya “Bandar seratus pintu gerbang”. Maka, ia jelas 
menggambarkan wahyu yang disampaikan dalam al-Quran adalah merujuk 
kepada Bandar Thebes yang juga tempat bersemayamnya Firaun dan para 
menterinya termasuklah Nabi Yusuf as sendiri.
 
Salah satu pintu gerbang di bandar purba Thebes.
 
Penyangkalan orang Yahudi dan Kristian
Mengikut tradisi bani Israil, keranda nabi Yusuf as telah tenggelam ke 
dalam sungai Nil. Walaubagaimanapun, terdapat juga dakwaan yang 
menyatakan bahawa jenazah nabi Yusuf disemadikan dalam Istana Diraja 
sesuai dengan statusnya sebagai menteri paling kanan Firaun ketika 
hayatnya.
Semasa Exodus, Nabi Musa as dikatakan telah dibantu oleh Serah, anak 
kepada Asher untuk menaikkan keranda Nabi Yusuf yang tenggelam di dalam 
Sungai Nil. Serah kemudian menunjukkan tempat di mana keranda Nabi Yusuf
 berada. Nabi Musa as tanpa berlengah telah melontar batu ke dalam 
sungai dan berseru,
Yusuf! Yusuf! Masanya telah tiba untuk bani Israil diselamatkan daripada musuh mereka; bangkitlah dan jangan berlengah lagi.!
Ajaib sekali, keranda tersebut telah timbul dan terus diambil untuk dibawa bersama ke tanah yang dijanjikan.
Namun, tradisi Bani Israil tidak boleh dibenarkan sepenuhnya terutamanya
 kita sebagai Umat Islam. Kebanyakkan telahpun ditokok tambah untuk 
kepentingan mereka sendiri. Bergitulah yang terjadi kepada kisah jenazah
 Nabi Yusuf as yang dikatakan tenggelam dalam sungai Nil.
Dalam kajian Ahmed Osman, ia adalah satu-satunya penyangkalan daripada individu yang menentang teorinya.
Sumber : https://takusahrisau.wordpress.com/2011/04/22/mumia-yuya-adalah-nabi-yusuf-as/